Bacon inlindad Fläskfilé med Gratäng.

Så då. Igår gjorde jag en bacon inlindad fläskfilé till middag som jag bjöd Håkan och Gustav på.
Till detta hade jag en Potatisgratäng och lite champinjoner och Paprika.

Börja med Potatis gratängen.
Skala och skiva upp potatisen... Tag tog runt en 8-10 potatisar... hyfsat små, hade inga stora.
(tips är att om du inte är så snabb på skalning att lägga de färdig skalade i en bunke med kallt vatten... då blir det inte bruna och fula.
Smöra en form så att det inte fastnar allt för mycket (detta glömde jag:P)
lägg i potatisen i formen. Pressa ner antalet vitlöksklyftor du själv vill ha... Jag tog 4 st.
häll i 5dl Vispgrädde och täck översta lagret med valfri ost.
in i ungnen 225 Grader. Ca 40 min

Före




Efter



Fläskfilén är bus enkel. Jag skulle igentligen fyllt den med Philadelpia ost men glömde helt bort den.
Så jag gjorde en helt vanlig.
Jag började med att olja in den lite så att krydder fastar på den.
Sen kryddade jag den med, Salt, Peppar, Aromat och lite Chili.
Sen är det bara att börja linda in den.
På en plåt med papper på och sen in i ungnen. Bara att sätta den ovanför Potatis gratängen ca 30 min så borde den bli perfekt.

Jag la några champinjoner och paprika bitar vid sidan om som fick gotta in sig i smör och bacon fett.... Himelsk gott.
Men dessa får du ta ut före de andra. men lägg in det i alu folié så blir de kanoners =)





Ta ur svampen och paprikan.


Helt färdig.


Generellt brukar jag alltid ha sås till min mat men denna gången skippade jag det.
Citat -"Men det blir ju kaka på kaka" :P

Jaja enjoy denna extremt lätta maträtt.

Lätt och gott =)

Cheers

Kommentarer
Postat av: Håkan

Nom nom nom

2010-03-14 @ 23:03:14
URL: http://honkiie.se
Postat av: Nina

Det BLIR kaka på kaka om man har sås till potatisgratäng. =P

Hoppas det smakade gott och att pojkarna blev ordentligt mätta å belåtna.

Efterrätten pussisen då? När ska du börja baka och lägga in recept på det? ASG

Puss

2010-03-15 @ 15:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0