Köttfärssås

Nu är det så att jag är en person som höftar väldigt mycket med min matlagning... Jag skall försöka förklara så gott jag kan annars får ni fråga något om frågor uppkommer....

I söndags så gjorde jag ett litet stor kok med Köttfärssås för att ha som lunchlåda veckan ut... Visst är det tråkigt att äta samma saker varje dag men sen så är det väldigt behändigt att göra storkok. =)

Det jag gjorde var att bryna ca 1Kg färs (älg,bland,nöt eller fläskfärs funkar riktigt bra :P)
sätt på pasta vattnet. Salta.

Medans färsen bryntes så började jag hacka upp det jag ville ha i.
Paprika 1,5 st
Färska champinjoner 3st stora
Purjolök ca 5-7 cm av stjälken
Rödlök 1-2st
Kantareller 1st burk (Tyvärr hade jag inte några färska)
samt att jag lade till en liten burk med majs.
Blanda ner i pannan efter att färsen är färdig brynt.
Låt detta stå och gotta till sig lite och rör om då och då.

lägg i pastan i vattnet. ( Tips är att ta en skvätt olja samt eller smör i vattnet så att inte klibbar ihop.

När allt i panna legat i runt 5-8min så häller du i 1-2 st förpackningar krossade tomater (allt hänger på hur mycket du själv vill ha), Jag använder 5dl tetra som du kan köpa i alla affärer.
Rör ihop.
Tillsätt Tomatpuré ca 1 matsked, Jag överdriver nog lite med den och tar nog 2-3 =) men det är ju jag.... hahaha
Rör ihop och häll i 3-5dl grädde 40% vispgrädde! (du kan även använda vatten eller mjölk, men jag anser att grädde får fram den godaste av smakerna....)
Koka ihop och låt den reducera lite.
Nu skall du smaksätta med kryddor... Du kan i stort sätt använda vilka du känner för men jag använde.
salt, peppar, aromat, vitlök-örter, honungs blandning, basilika. och tre droppar tryffel olja.
Nu borde pastan vara färdig så häll av den och blanda den med smör eller olja.
Ta av och servera...

Jag Kan även ibland ha oxfond eller vilt fond i för att slippa salta så mycket =)
Jag brukar vilja ha en röd sås så om färgen inte är till belåtenhet så använder jag ketchup som färgsättare.
Om du får en väldigt rinnig sås och vill ha den lite tjockare så är det bara att reda av den.

tiden det tar att tillaga detta är ca 40-45 min beroende på vilka mängder du gör.
Jag vet inte riktigt om jag är gammalmodig eller ej men jag älskar att använda trä slev när jag gör denna köttfärssåsen, det känns passande =) hahaha

Jaja Lenns Första recept.... Enjoy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0