Fetaost fyllda färsbiffar med tzatziki.

Nu har vi varit duktiga och lagat massa mat=)

Idag har vi gjort Fetaost fyllda färsbiffar. Detta är lite av en specialitet som jag är riktigt duktig på.
Tyvärr hade jag ingen  lammfärs så det fick bli vanlig färs. Det funkar till alla möjliga olika färs sorter.

jag hade idag.

ca 600g bland färs
2,5dl grädde
1st liten fetaost
2st ägg
ströbröd.
oxfond


blanda äggen och färsen till en smet.
tillsätt lite oxfond (ca en halv matsked), och ca 1 dl grädde.
blanda och rör om.
Salt, peppar och de kryddor ni vill ha. jag använde aromat, honungsblandning, basilika och ett halvt kryddmått ingefära.
blanda och rör om.
tillsätt sist osten och strö på en nypa eller två ströbröd och blanda om det hela. det gör inget om osten krossas för smaken sitter ju fortfarande kvar i biffarna =)


Ett tips är faktiskt att blanda med händerna för det är aningen enklare.

Sätt på stekplattan och häll i lite olja samt smör. (jag hade oliv olja men jag vet att det finns en del som inte tycker om det så det går lika bra med raps eller matlagnings olja.)
när smöret smält är det bara att göra bollar av färsen i händerna, platta ut dem och lägga dem i stekpannan.


Stek tiden är varierande beroende på storleken på biffarna. så gå lite på känn det är absolut lättast istället för att jag skall ge er en tid och det blir torrt eller för lite stekt =)

Tzatziki

För att göra tzatziki behöver ni yoghurt, Gurka och vitlök.
Det är über enkelt.
riv gurkan och blanda ner den i yoghurten. Pressa vitlöken och blanda ner den också.
Salt och peppar. rör om och sedan är den klar.



Till detta kan man servera kokt potatis och sallad.



Ett sista tips jag har är att om ni inte vill ha tzatziki till utan vill göra en sås så använd gärna stekspadet som blir efter biffarna... Detta är en super god grund till en sås. tillsätt potatis vatten, sila av och sedan red den i en ny kastrull.... färdigt =)

Hur man reder såser kommer vid ett annat tillfälle...

Smaklig måltid önskar Jag.

Cheers

Kommentarer
Postat av: Håkan

Får mig att tänka på när vi grillade lammfärsbiffar i somras. Det blev fan inte dumt du!

2010-03-30 @ 14:27:00
URL: http://honkiie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0