Chips gratäng.

Jaha ja.... nu har jag testat ett nytt recept som jag aldrig tidigare provat..
Min bedömning om detta receptet är 2,5/5 men jag vet allt hur man skall kunna göra den godare så den iaf sträcker sig upp till 4/5 =)

Chipslåda med köttfärs

För 4-5 pers

Går även att göra med fläskfilé, istället för köttfärs.

Ingredienser

300 g räfflade, lättsaltade chips
500 g köttfärs
1 påse riven ost

Sås:
50 g smör
5 msk mjöl
3 dl grädde
3 dl mjölk
1 köttbuljong (eller egna kryddor)
Salt
Peppar


Gör så här

Smöra en ugnsform och värm ugnen till 175 grader.
Fräs köttfärsen.
Smält smöret för såsen i en kastrull. Rör ut smöret med mjölet. Vispa i grädden och mjölken och tillsätt kryddorna. Om man vill kan man röra i lite av den rivna osten.
Vispa såsen tills den har lagom fast konsistens.

Häll halva chipspåsen i ugnsformen, sen sås, köttfärs, chips, köttfärs och sist sås. Strö över osten.

Gratinera i ca 10 minuter och servera med grönsallad.
_____________________________________________________________________________________
Det som skall tillägas här är.
Färska champinjoner, Paprika och om man vill cocktail tomater. Man kan även ha lite färsk basilika eller Timjan =P

Betyget från de som smakade va att det var jätte gott men jag är ju en aning kritisk mot min egen matlagning hahaha....

Jaja. Gratis mat åt två av gubbarna på jobbet =)

Cheers

Innan den åker in i ugnen.

Färdig.

Kommentarer
Postat av: Anette

Det ska jag föreslå att vi provar här hemma.. :) Fast kocken får laga det.. Blir nog bäst så.. :P

2010-09-24 @ 16:53:26
URL: http://anettehansen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0