Ugnstekt falu med hemma gjort potatismos!

Nu går vi i traditionell svensk husmanskost. =P

Det är enkelt och otroligt gott =)

Det du behöver är:

Falukorv (precis så mycket som du själv vill göra)
Ost
Ketchup
Senap

Skär skåror i korven med gämna mellanrum ca 0,5-1 cm.
Tryck ner en ost skiva i skårorna och stryk på ketchup och senap över korven.
Finns det något av detta som inte faller i smaken så är det bara att ta bort det.
In i ugnen på 175 - 200 grader i 10-15 min.
Klart....
Hur enkelt som helst och jätte mumsigt.


Potatismos är i mina ögon en liten konst att göra.
Du kan lätt få den att bara smaka vitpeppar eller att den blir för gummi aktig osv....
Men va inte rädd för att tillaga det för det är enkelt.

Det du behöver är:

Fast Potatis ( jag hade ca 12-15 små potatisar)
Smör
Mjölk

Koka potatisen. häll över potatisen i en bunke och mosa dem.
Tillsätt smält smör (tips flytande smör =P ) och mjölk
När det gäller måtten här så kan jag tyvärr inte säga hur mycket jag använt men höfta lite på 3-4 msk smör och 2-3 dl mjölk. (ta lite åt gången och tillsätt mer om du inte är nöjd)
vispa med elvisp tills allt är blandat och moset är klart.
Krydda med salt och peppar... typiska kryddan är vit peppar men jag använder hellre svartpeppar =P

När det kommer till hemma gjort mos är det många som inte tycker om klumpar i det....Men innan jag berättar hemligheten i hur man gör klumpfritt mos så skall jag bjuda min flicka på det och bevisa att det går =) en utmaning jag ser fram emot.

Lenn vs pulvermos 1-0

Cheers

Ny skurna korvar =P


Innan de åker in i ugnen.


klar matlåda.


P.S Jag stod i tel när jag höll på med moset och uppläggningen så jag glömde helt av att ta fler kort..... My bad..

Kommentarer
Postat av: Babydoll

Jag är övertygad om att det även är klumpar i ditt mos, tacka vet jag pulvermos...det e ju både klumpfritt å mumsigt. =P

Inte för att det spelar nån roll nu då jag inte äter potatis längre gubben, så jag kommer alltid vara övertygad om att det e klumpar i. ^..^ Men jag tycker om dig ändå. ♥ Och jag tycker du är duktig som lagar riktig mat, så slipper man skälla med ju. hihi!

Pussiluss

2010-04-06 @ 12:20:34
Postat av: Lenn

Om jag så skall trycka ner ett par gafflar med mos i munnen på dig så skall jag bevisa att JAG kan.. Ett undantag får man göra ibland och detta är ett av dem.

2010-04-06 @ 12:28:36
Postat av: håkan

Jag ugnsstekte falu för ett tag sen. Jag satte fetaost och tomat mellan skivorna, sen täckte jag med vanlig ost och strödde baconbitar över. Det blev förjävla gott kan jag ju säga. :)

2010-04-06 @ 20:07:58
URL: http://honkiie.se
Postat av: Gustav

Ser smaskens ut!

2010-04-07 @ 00:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0