Bröd bröd bröd!

Nu har något konstigt hänt....
Det har gått så långt att jag har börjat baka och testar mig fram med detta elände =P
Jag provade på ett morotsbröd härom dagen som verkade lätt men jag blev så sjukt oimponerad av det resultatet så att jag skiter i att lägga upp det.
Därför lägger jag upp receptet på ett par frallor som jag faktiskt tro det eller ej lyckades med =O

Enjoy


50g jäst
4dl 37 gradigt vatten
3msk mat / oliv olja
1tsk ljus sirap / socker
1tsk salt
3dl grahamsmjöl / rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl / vetemjöl special
pensling 1 ägg
vallmofrön.

OBS!!!! Bröden sätts in i kall ugn!

gör så här.
Smula sönder jästen i en degbunke, häll ner det ljumma vattnet tills jästen är upplöst.
Tillsätt olja, Sirap /socker och salt. Blanda sist ner grahamsmjölet / rågmjölet och vetemjölet.
arbeta samman till en blank och smidig deg.
stjälp ut degen på mjölat bak bord, skär den i ca 16 bitar.
Forma dessa till runda bullar som läggs på bakpappers kädd plåt.
Pensa bullarna med lätt uppvispat ägg och strö över vallmofrö.
Ställ in bullarna i mitten av den kalla ugnen och sätt där efter igång ugnen på 200 grader.
sätt ugnen på vanlig över-under värme och inte på varmluft eller annan inställning.
Bullarna jäser under uppvärmningen och gräddas då temperaturen stiger.
Bullarna är färdig gräddade efter ca 20-30 min (Gyllenbruna)
När de är klara låt de svalna på ett galler med bakhanduk över.

Good luck coz even I made it through it =) hahaha

Tack så mycket för hjälpen hjärtat mitt.... utan ditt moraliska stöd hade det gått åt pipsvängen :D

Cheers

Innan ugn


Klara =)

Kommentarer
Postat av: Babydoll

Vad du är duktig älsklingen, är så enormt stolt över dig. =) Och det hade inte alls gått åt pipsvängen utan mig. hihi! Vet att du kan alldeles själv, men tycker du att det hjälper så är jag ju självklart där för dig baby. ^..^

Ät nu inte alla frallorna ikväll utan spara några till frukosten imon älskling. hihi!

Pussiluss

2010-04-05 @ 18:38:49
Postat av: håkan

Åh bröd måste man ju göra nån vacker dag.

2010-04-06 @ 12:36:38
URL: http://honkiie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0